اخبار ما

هفته فرهنگی ایران در سوریه و آشنایی با تمدن ایرانی

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۶ مهرماه با حضور “لبانه مشوح” وزیر فرهنگ سوریه، بشار جعفری معاون وزیر امور خارجه و برخی مقامات این کشور و مسئولان ایرانی و ایرانیان مقیم سوریه طی مراسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی گفتمان جهانی فاطمی، هفته فرهنگی ایران در سوریه چهارشنبه، ۶ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، ️رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه، مهدی سبحانی، سفیر و حمیدرضا عصمتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های فرهنگی دو کشور در خان اسعد باشا پایتخت دمشق افتتاح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنرانی خود در این مراسم، با بیان اینکه دمشق یکی از مهم ترین پایتخت‌های عربی و دارای تاریخ دیرینه است، گفت: هفته فرهنگی ایران دریچه‌ای برای مردم سوریه جهت آشنایی با تمدن ایرانی و جستجوی وجه اشتراک میان آنها و تعمیق روابط بین آنهاست.

لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه با اشاره به فرهنگ و تمدن ایران اظهار داشت: این رویدادها چهره غنی فرهنگی ایران را برجسته می‌کند که بین هنرهای سینما، موسیقی، عکاسی و میراث مادی و غیرمادی که شاهد عظمت تمدنی آن هستیم و با ما مشترک است، مشهود است.

وی یادآور شد: ما در مورد جاده ابریشم، خلاقیت‌های فرهنگی و هنری رد و بدل کردیم. نمایش فیلم مستندی از پیشرفت‌های ایران در همه سطوح، نمایش موزیکال توسط یک گروه موسیقی ایرانی و اجرای ورزش باستانی توسط یک تیم ورزشی ایرانی از برنامه‌های این مراسم بود.

معرفی دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران از جمله فرش ایرانی، پوشاک، کتب، نقاشی، خط نستعلیق و صنایع دستی و همچنین، خوراکی و غذاهای ایرانی از دیگر بخش‌های این هفته فرهنگی بود.

سعیده باقری فرد، رئیس اداره روابط بین‌الملل فرهنگی بانوان انجمن فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فعالیت‌های این انجمن، فعالیت‌های فرهنگی در خارج از ایران و پیگیری تولیدات بانوان ممتاز در ایران را به منظور ترویج مسائل آموزش کودکان و توانمندسازی زنان را تشریح کرد.

فاطمه علمداری محققی که در ایران لقب «بانوی خلاقیت و ممتاز» را دریافت کرده است، کلیپ هایی از بزرگترین پروژه فولاد ایران که خودش سرپرستی آن را برعهده دارد و شامل سه کارخانه تولید فلزات جامد به صورت ابتکاری است را به نمایش گذاشت. علمداری از این طریق توانست فرصت های شغلی زیادی را فراهم کند.

مدیر مرکز فرهنگی عربی فی المیدان، لیلا صعب، در صحبت های خود بر روی کار زنان پیشگام سوری در زمینه کار اجتماعی که دارای اثرگذاری خلاق در مدیریت پروژه های کوچک در منازل خود با هدف حمایت هستند، پرداخت. او با بیان تحمل بار جنگ‌ها و بحران‌ها به شباهت زیاد تجارب سوریه و ایران از نظر شرایط، ارزش‌ها، آداب، سنت‌ها و فشارهای اقتصادی اشاره کرد.

گروهی از زنان در مورد تجربیات موفق خود از کارآفرینی در بسیاری از زمینه ها، استخراج چارچوب های نهادی حاکم بر محیط کار پروژه های کوچک برای پیشبرد کارآفرینی زنان در دو کشور و مهم ترین راه های حمایتی که از زنان برای حمایت اقتصادی و اقتصادی ارائه می کنند، صحبت کردند.

در حاشیه این نشست، نمایشگاهی برای پروژه های کوچک سوریه برپا شد که صاحبان آن محصولات خانگی خود را ارائه کردند و شامل بسیاری از صنایع دستی متنوع از جمله زیور آلات، پوشاک، لوازم جانبی، شیشه، صنایع کرم ابریشم و مواد غذایی مختلف بود. لازم به ذکر است این نمایشگاه به مدت شش روز ادامه یافت.
انتهای پیام

منبع: سفیران فاطمی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن