اخبار ما

بانوی فولاد خراسان: تاثیر توامان اقتصاد و فرهنگ برای رشد کشور

فاطمه علمداری عنوان کرد: عدم توجه به دو رکن توسعه و رشد که ” اقتصاد و فرهنگ ” می باشد ، عامل ایجاد ضعف در اقتدار کشورها است و عدم پردازش برنامه مند بدان، میتواند باعث بحران اجتماعی گردد و در ادامه تبدیل به تهدید برای امنیت شود. این دو بال باید بصورت متوالی رصد گردد و با پیوستهای مشترک و برنامه متوازن پویا و در مسیر رشد حرکت نماید تا حافظ اقتدار و امنیت ملت ها باشد.

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی سفارت ایران در تاریخ ششم مهرماه به مدت یک هفته در سوریه دایر بود و در این رویداد تعدادی از مسوولان فرهنگی از این سازمان و مسوولان کشور سوریه حضور داشتند که با استقبال شایان توجهی روبه رو شد. در این رویداد فرهنگی اتفاقات مبارکی چون نشست هایی جهت بحث و تبادل نظر، معرفی هنر و رسانه و فرهنگ ایرانی رخ داد. اما یک نفر از هیئت همراه ایرانی دکتر فاطمه علمداری بود. وی به عنوان کارآفرین موفق و صاحب بزرگترین پزوژه فولاد ایران و فعال فرهنگی در این هیئت حضور داشت. از این جهت گفتگو با بانویی که عنوان “بانوی فولاد خراسان” را دارد و در بخش اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی اثرگذار است را مغتنم دانستیم. در ادامه این گفتگو را می خوانید.

فاطمه علمداری مدیر مجموعه اجتماعی و صنعتی امید نور در گفتگو با “گفتمان جهانی فاطمی” در رابطه با سفری که هفته گذشته به مناسبت “هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” به سوریه داشت عنوان کرد: ما به همراه هیئتی از مسوولان ایرانی در هفته فرهنگی ایران به سوریه رفتیم. یکی از اساتیدی که در این هیئت که به عنوان کارآفرین نمونه حضور داشت بنده بودم که با موضوعات فرهنگی و اقتصادی در جلسات مختلف به بحث و گفتگو پرداختم. از جمله این جلسات، حضور در جمع اساتید و هیئت علمی دانشگاه حضرت رقیه (س) بود. در این دانشگاه در رابطه با ارتباط اقتصاد و فرهنگ و اینکه باید در مسیر رشد و توسعه کشورها و پدافند غیر عامل این دو رکن را همزمان و با نگاه پیوسته مورد توجه قرار داد، به گفتگو پرداختم.

پیوند ناگسستنی اقتصاد و فرهنگ

مسوول گفتمان جهانی فاطمی با اشاره به بحث مذکور تاکید کرد: اگر این توازن در کشورها در مسیر رشد و توسعه مورد توجه قرار نگیرد باعث ورود دشمن و نقطه ضعف خواهد بود. اتصال و ارتباط تنگاتنگ این دو رکن در زندگی فردی و جمعی یک جامعه اگر دچار ضعف شود، نهاد خانواده دچار تزلزل و مشکل می شود و به یک ضعف تبدیل شده و سپس به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود.

علمداری در ادامه افزود: عدم توجه به دو بال توسعه و رشد منجر به ایجاد یک سری ضعف و بحران می‌شود و حتی بحران به تهدید تبدیل می‌شود و باعث ورود دشمن به داخل مرزها می‌شود. در دانشگاه الزهرا این موضوع را که مجموعه امید نور، هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد را اینگونه تبیین کردم که این موضوع نشأت گرفته از پیوند توأمان و لاینفک مقوله فرهنگ و اقتصاد است و عدم توجه به آن منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اگر به هر دو موضوع توجه و رسیدگی شود و برای آن برنامه ریزی شود و در یک کشور رشد کند، باعث می‌شود که آن کشور، یک کشور رو به رشد و توسعه یافته شود و در مقابل تهدیدات موضع مقاوم و جامعی داشته باشد.مخصوصا برای بانوان که مادران اجتماع هستند و مولد و مربی زنان و مردان جامعه هستند. زنان می‌توانند نقش موثری در انواع تولید، تولید خانگی و حتی صنعتی و کلان داشته باشند.

مقاومت تنها نظامی نیست

مدیر مجموعه صنعتی و اجتماعی امید نور در ادامه تصریح کرد: نباید به مقاومت تنها از منظر نظامی نگریست، بلکه باید نگاه فرهنگی نیز به آن داشت. اگر از مرزهای نظامی یک جامعه دفاع شود ولی از مرزهای فرهنگی غفلت شود، می‌توان گفت که آن دستاوردهای نظامی به تدریج از دست خواهد رفت. زنان در این دو حوزه باید قدرتمند شوند. زنان اگر در عرصه اقتصاد نگرش اقتصادی پیدا کنند و به باورهای تاثیرات و مولفه های اقتصادی در زندگی پی ببرند، می‌توانند یک کشور را در حوزه اقتصاد به اقتدار برسانند. در نشست سوریه عنوان کردم که اقتصاد فقط تولید و کارآفرینی نیست، زنان اگر فرزندان خود را در مسیری تربیت کنند که مولد اقتصادی و حافظ منافع اقتصادی کشور باشند، بسیار ثمربخش خواهد بود. اگر ما در یک کشور فرزندانی داشته باشیم که به تولیدات ملی خود عرق داشته باشند و برای شان مهم باشد که حتما تولید کننده مصرف داخلی باشند، بسیار اثربخش است. باید فرزندان مان را به گونه ای تربیت کنیم که منابع طبیعی کشورشان را به عنوان یک ثروت استراتژیک ببینند و حافظ آن باشند و یک مصرف کننده منطقی باشند.

تربیت اقتصادی فرزندان

وی همچنین افزود: کشورهای مسلمان با آن که آموزه های دینی بسیاری در این رابطه دارند اما متاسفانه عامل به آن نیستند و حافظ منافع طبیعی کشور خود نبوده و در حوزه مصرف، دقت کافی را در مصرف سرانه ملی کشورشان ندارند. پس فرزندان مان را به گونه ای تربیت کنیم که تولیدات کشورشان برایشان مهم باشد و در حوزه انرژی و زیرساخت‌ها و منابع طبیعی حافظ آن باشند و اموال عمومی کشور و انفال را متعلق به خود بدانند و فقط به این فکر نکنند که سرمایه شخصی خود را حفظ کنند، بلکه حافظ تمام سرمایه کشورشان باشند.

علمداری در رابطه با رویداد فرهنگی سوریه بیان کرد: دیداری با دانش آموزان و مدیران و معلمان مجتمع آموزشی ایرانیان در شهر دمشق داشتیم که یک کارگاه آموزشی برای دانش آموزان برگزار شد. همچنین با ایرانیان مقیم سوریه نیز دیداری داشتیم و در رابطه با اینکه چطور می‌توانند در اوقات فراغت‌شان که به خاطر کمبود امکانات، برایشان به چالش تبدیل شده را به فرصتی برای حوزه آموزش، اقتصاد، پرورش روح و روان و تزکیه نفس و خودسازی و همیاری اجتماعی تبدیل کنند، بحث و تبادل نظر کردیم.

سیمای حقیقی زن ایرانی


مسوول گفتمان جهانی فاطمی اشاره کرد: نشست‌هایی با فعالان اقتصادی و خانواده در قالب موسسات داشتیم و به تبادل تجربیات در این زمینه پرداختیم. در ادامه با مسوول هیئت زنان کشور سوریه در بخش دولتی دیداری داشتیم و گوشه ای از طرحی را که جهت محرومیت زدایی در مناطق محروم در قالب معین اقتصادی یا مثلث اقتصادی در ایران پیاده شده بود را ارائه کردیم. مجموعه ما در دو منطقه محروم در ایران مشاغل خرد را ایجاد کرده و سند راهبردی برای مشاغل پایدار نیز در اثر مطالعه در آن منطقه ایجاد شده است. قرار شد این طرح را به عنوان مدل برایشان ارائه دهیم تا در کشور خود پیاده سازی کنند.
مدیر مجموعه صنعتی_اجتماعی امید نور در خاتمه گفت: با مجموعه توانمندسازی «فی میدان» جلسه ای داشتیم که بانوانی که در راس آن بودند، مشاغل خُرد را ایجاد کرده بودند که با اعضای آن مجموعه به گفتگو و تبادل تجربیات پرداختیم.

علمداری با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی فرصت بسیار خوبی برای تبادلات فرهنگی بود، گفت: در مجموع بانوان سوری اذعان داشتند که مدلی از زنان قوی را در ایران شاهد هستند ولی رسانه‌ها همیشه تبلیغات سوء در این زمینه دارند و سیمای زن ایرانی را ضعیف و تضییع حقوق شده نشان می‌دهند. اما امروز دیدیم که زنان ایرانی در حوزه های مختلف چون صنعت فولاد فعال هستند و انقلاب اسلامی بستری برای رشد زنان بوده است. این بانوان در این حوزه ابراز شعف نمودند که توانستند هم با زنان موفق ایرانی که ایران و اسلام برای آنها محدودیت ایجاد نکرده دیدار نمایند و هم نمایشگاهی از توانمندی های آنان را ببینند.

انتهای پیام

منبع: سفیران فاطمی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن